وبلاگ

همه چیز در ارتباط با مخزن کرایوژنیک

اگر از علاقه‌مندان فیلم‌های علمی و تخیلی باشید، احتمالا از دیدن دستگاه‌هایی پیشرفته جهت فریز نمودن انسان‌ها و اصطلاحا مرگ موقت ایشان با هدف جلوگیری از تسلیم شدن در برابر بیماری‌های ناشناخته متحیر شده‌اید. تصور می‌کنید این دستگاه‌ها تنها در دنیای فیلم و داستان‌ها پیدا می‌شوند؟ اشتباه می‌کنید! مخزن کرایوژنیک که کاربرد گسترده‌ای در صنایع گوناگون دارد، همان دستگاه پیشرفته‌ای است که در ابتدا از آن یاد شد. تنها با این تفاوت که تا به امروز تکنولوژی فریز کردن انسان‌ها ابداع نشده و تنها برای منظم نگه داشتن ضربان قلب صنایع و کارخانه‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین جهت، تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله از بلاگ «دلوار فراز»، تمامی اطلاعات مربط به این مخازن را در اختیار شما قرار دهیم. اگر از صاحبان مشاغل مرتبط با گازهای صنعتی هستید و برای حفظ بقای تجارت خود نیاز به گازهای صنعتی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مخزن کرایوژنیک؛ مهم‌ترین قدم جهت سودآوری

اگر بخواهیم مفهوم سودآوری را به زبان فعالیت‌های تجاری ترجمه کنیم، بر خلاف انتظار، به جای یک فرایند رفت و برگشتی، با شبکه‌ای از اتفاقات و مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار روبه‌رو خواهیم بود. در ادامه، می‌توان نتیجه‌گیری کرد یکی از بهترین استراتژی‌ها برای رسیدن به مرحله سوددهی، جلوگیری از وقوع موارد آسیب‌زا تا حد امکان و کاهش هزینه‌ها با اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه به شمار می‌آید. برای مثال، استفاده از مخازن کرایوژنیک یک راهکار مطمئن و کاربردی جهت حفظ منابع و جلوگیری از هدر رفتن ذخیره مالی و انرژی خواهد بود. در ادامه، با این مخازن کاربردی و حیاتی که سودآوری و بهره‌وری مشاغل صنعتی را تضمین می‌کنند، آشنا خواهیم شد.

مخزن کرایوژنیک
مخزن کرایوژنیک

آشنایی با مخزن کرایوژنیک

اولین و مهم‌ترین نکته در ارتباط با مایعات کرایوژنیک یا برودتی، اشاره به دمای بسیار پایین آن‌ها است. به دلیل قرار داشتن در دمای بسیار پایین، نگهداری و ذخیره‌سازی این مایعات استفاده از تجهیزات تخصصی با همت گرفتن از تکنولوژی‌های نوین را طلب می‌کند. به همین جهت، در راستای حفظ کیفیت و حمل ایمن، ایزوله‌سازی و جلوگیری از بر هم خوردن میزان خلوص مایعات، از انواع مخزن کرایوژنیک در ابعاد گوناگون استفاده می‌شود. با توجه به حساسیت بالای موادی که درون این مخازن قرار می‌گیرند، علوم فیزیک، شیمی و ریاضی دست به دست هم می‌دهند تا با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار، بهترین شرایط و ساختار را از مرحله طراحی تا ساخت و نصب مخازن پیدا نمایند. در ادامه، تصمیم داریم جهت تجسم بهتر و آشنایی عمیق‌تر، نگاهی به ساختار و ساختمان مخزن کرایوژنیک داشته باشیم.

آشنایی با ساختار و شیوه ساخت مخزن کرایوژنیک  

همان‌طور که پیش از این عنوان کردیم، از مخازن کرایوژنیک جهت حمل و ذخیره‌سازی مایعات برودتی و صنعتی استفاده می‌شود. در واقع، مایعات برودتی همان گازهای صنعتی هستند که تحت دمای خاصی، به حالت مایع تبدیل می‌شوند.

مخزن کرایوژنیک، جزء محصولاتی است که به منظور حمل مایعات کرایوژنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربرد‌های مخزن کرایوژنیک می‌توان به استفاده از این مخزن برای نگهداری سیالاتی مانند آرگون مایع، کربن دی اکسید مایع و اکسیژن مایع اشاره کرد. این سیالات هیچ‌گونه نشتی‌ای به فضای خارجی مخزن نداشته و در دمای ۱۹۶- نگهداری می‌شوند. برای درک بهتر کیفیت و حسن عملکرد این مخازن، باید بدانید اگر امروز مخزنی را با استفاده از یخ پر نمایید، تا ۱۴ سال آتی آبی که از این مخزن خارج می‌شود همچنان سرد خواهد بود. اما این ایزوله‌سازی تخصصی و جلوگیری از تبادلات دمایی چگونه ممکن می‌شود؟

به دلیل طراحی منحصر به فرد و خلاقانه این مخازن، تمام احتمالات جهت ایجاد راهی برای تاثیر پذیرفتن از محیط خارج تانک از بین رفته‌اند. در واقع، این مخازن از دو بدنه استوانه‌ای شکل تشکیل می‌شوند که استوانه کوچک‌تر با جنس استنلس استیل، با دقت و حساسیت بالایی داخل استوانه بزرگ‌تر با جنس فولاد کربن جای می‌گیرد. خلاء ایجاد شده میان این دو بدنه نیز به تثبیت دما کمک خواهد کرد.

ساختار مخزن کرایوژنیک
ساختار مخزن کرایوژنیک

مهم‌ترین مزایای استفاده از مخزن کرایوژنیک

پیش‌تر، در ارتباط با ویژگی‌های کم‌نظیر این دست مخازن مطالبی را بازگو نمودیم. اما به راستی چه ویژگی و مزیت‌هایی در دل این مخزن‌ها نهفته شده‌ که سبب شده در تمامی صنایع، کاربرد گسترده و حیاتی داشته باشند؟ در ادامه این مقاله جامع از بلاگ «دلوار فراز» با بیان مزایای استفاده از مخزن‌های کرایوژنیک به پاسخ این پرسش دست پیدا خواهیم کرد.

بدون نیاز به مولد برق

تصور کنید مدیر یک بیمارستان بزرگ در یکی از کلانشهرهای ایران هستید و نیاز مداوم به تامین اکسیژن جهت حفظ بقای بیماران دارید. در چنین شرایطی، حتی نمی‌توان به مولدهای برق اضطراری اطمینان کامل داشت. از همین روی، توصیه می‌شود در مراکز درمانی و خدماتی، برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت جانی افراد، از مخزن‌‍ کرایوژنیک استفاده شود تا در هر شرایطی حتی نیاز به جریان یا مولدهای برق، به بهترین شکل ممکن نیازهای شما را برطرف نمایند.

حفظ کیفیت سیالات با بالاترین درصد خلوص

در ادامه بحث خدمت‌رسانی به بیماران و مراکز درمانی، باید به اهمیت حفظ کیفیت و خلوص گازهایی نظیر اکسیژن نیز اشاره داشت. از آن‌جا که حیات همه ما و به ویژه بیماران به اکسیژن بستگی دارد، باید سازوکاری جهت ایزوله‌سازی آن در نظر گرفت. در همین راستا، اشاره به این نکته اهمیت دارد که مخازن کرایوژنیک قابلیت ذخیره‌سازی و ایزوله‌سازی اکسیژن مایع را با خلوص ۹۹ درصدی خواهند داشت. همچنین، به دلیل وجود جداره‌های داخلی و خارجی و ماده عایق، امکان آلوده شدن سیال درون مخزن وجود نخواهد داشت.

جلوگیری از هدر رفتن گاز در مسیر توزیع

یکی دیگر از مزایای مهم و ویژه مخزن کرایوژنیک، طراحی بهینه و اختصاصی آن جهت جلوگیری از هدر رفت سیالات است. به عنوان مثال، شرکت‌هایی که در حجم و فشارهای بالا اقدام به توزیع درون‌سازمانی گازهای صنعتی می‌کنند، در مسیر توزیع و تغذیه مخازن مقدار قابل توجهی از گاز را هدر می‌دهند. البته شایان ذکر است این مشکل در پی خطاهای فردی رخ نمی‌دهند. به دلیل ویژگی‌های ذاتی این گازها و میل آن‌ها به پراکنده شدن در محیط، شاهد این پدیده خواهیم بود. در حالی که می‌توان با استفاده از مخازن برودتی یا همان مخازن کرایوژنیک، راه‌ را به روی هدر رفت بست و به شکل بهینه‌تری، فرایند توزیع و پخش را با موفقیت به سرانجام رساند.

حفظ ایمنی کارکنان و جلوگیری از ایجاد حوادث

از دیگر مزایای استفاده از مخزن کرایوژنیک، می‌توان به تضمین امنیت جانی افراد اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید، کپسول‌های حمل و نگهداری گازهای صنعتی سالانه تلفات زیادی بر جای می‌ذارند. این حوادث دلخراش به دلیل خارج شدن سیال به صورت گاز رخ می‌دهند و در صورت ایجاد کوچک‌ترین تماسی با محرک‌های محیطی، انفجارهای بزرگ و مهیبی را رقم می‌زنند.

در مقابل، مخازن کرایوژنیک به دلیل خارج کردن سیال به صورت مایع و مجهز بودن به سیستم‌های امنیتی پیشرفته، حتی در حجم بالا و فشار ۱۸ بار نیز احتمال بروز انفجار را به صفر می‌رسانند.

کاهش هزینه‌های حمل

پیش از به بازار عرضه شدن مخزن‌های کرایوژنیک، صاحبان مشاغل و فعالان صنعتی مجبور بودند برای تهیه مواد اولیه کسب‌و‌کار خود، گازهای صنعتی را با استفاده از کپسول‌های متعدد میان نقاط مبدا و مقصد حمل نمایند. این اتفاق نتیجه‌ای جز افزایش احتمال خطر و بالا رفتن هزینه‌های مربوط به کرایه حمل را در پی نداشت. خوش‌بختانه، پس از طراحی و تولید این مخازن، دارندگان شرکت‌های تولیدی و صنعتی دیگر مشمول پرداخت کرایه‌های سنگین حمل و نقل کپسول‌ها نخواهند بود.

جمع بندی

سعی کردیم در این مقاله جامع از وبلاگ «دلوار فراز»، مهم‌ترین نکات در ارتباط با طراحی، ویژگی‌ها و کاربردهای مخزن کرایوژنیک را عنوان نماییم. اگر کسب‌وکار شما نیز در گرو تامین گازهای صنعتی نظیر اکسیژن، نیتروژن، آرگون، Co2 و … قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیش‌تر با وبلاگ ما همراه باشید. همچنین، می‌توانید از طریق شماره مندرج در سایت، همواره با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
translate